Hoogsensitiviteit

Herken je dit? Dat je:

  • Snel kan schrikken
  • Graag wilt weten waar je aan toe bent
  • Er niet tegen kan als iemand streng of boos doet
  • Het net lijkt alsof je iemands gedachten kunt lezen
  • Moeite hebt met in slaap vallen na een volle dag
  • Ziet of voelt als iemand verdrietig is of niet lekker in zijn vel zit
  • Diepzinnige vragen kan stellen
  • Gevoelig bent voor pijn
  • Oog hebt voor detail
  • Beter presteert als er geen vreemden bij zijn
  • Als je de dingen intens beleeft

Hoogsensitief is ook wel hooggevoelig. Er zijn verschillende vormen van hoogsensitiviteit:

  • Je kan een gevoelig lichaam hebben
  • Veel sterke emoties voelen
  • Fijn aanvoelen van situaties
  • Gevoelig zijn voor nieuwe situaties

Wat kun je doen?

  • Goed luisteren naar jezelf
  • Het is ok√© om emoties te voelen, ze mogen er zijn
  • Als iets niet lukt, mag je het opnieuw proberen
  • Neem je tijd
  • Ben lief voor jezelf
  • Doe dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt
  • Neem een douche op het eind van de dag om alles van je ‘af te spoelen’ Dit zijn slechts een aantal dingen van die je kunt doen. Tijdens de sessies leer je nog meer over hoe je het beste met je mooie kwaliteit om kunt gaan.

Wat kunnen je ouder(s) doen?

  • Bouw rustmomenten in om op te laden
  • Je kind wil zelf liever geen fouten maken, corrigeren heeft daarom veel impact. Boos en streng aanspreken werkt averechts, probeer vanuit liefde er rustig over te praten op een goed moment
  • Schaamte kan zich snel ontwikkelen, zoom vooral in op kwaliteiten.

Wat kan Jentes Coaching doen? Een hooggevoelig persoon doet extra veel indrukken op en reageert intens op deze indrukken daardoor duurt het even voordat hij/ zij zich weer veilig voelt. In onze hersenen zit een klein orgaan: de amygdala (amandelkern) Dat emoties bewaart. Zintuigelijke indrukken worden via de zenuwbaan doorgestuurd naar de hersenen. Intense emoties kunnen nog natrillen hooggevoelige mensen hebben een hele actieve amygdala en een extra fijngevoelig zenuwstelsel. Door teveel aan prikkels en indrukken word je overrompeld en vervolgens prikkelbaar, verstrooid of somber. Dit kun je voorkomen en je kunt je ertegen beschermen. Het is fijn om te weten hoe je zelf in elkaar zit en dat je niet de enige bent. Ik kan je leren hoe je jezelf tegen prikkels en emoties van buitenaf kan beschermen. Hoe je je weer stevig voelt staan, waardoor je vertrouwen in jezelf en in anderen stabiel blijft. Zodat je weer stralend de deur uit kan gaan.

Meer weten? Neem telefonisch contact op of vul het contactformulier in. Ik ben Jente! Kindercoach Vught, jongerencoach Vught en omstreken

Volgende
Vorige